X
تبلیغات
رایتل
علم اعداد
  
 
 
آرشیو
 
جمعه 28 بهمن‌ماه سال 1384
حروفیه - معرف منبع

پرسش:  حروفیه

سلام. می خواستم بیشتر در مورد حروفیه و نقطویه بدونم. اگر منبعی سراغ دارید ممنون میشم به من بگید.

 

ایمیل من titanpass@yahoo.com
ali

پاسخ:

"اساس و بنیان اعتقادات حروفیگری، رساندن مقام و مرتبه ی انسان به مقام و مرتبه ی خدایی است" - عبدالباقی گولپینارلی، اندیشمند و محقق تاریخ و ادبیات ترک.

"... و گفتیم که انسان عالم صغیر و عالم، انسان کبیر است" - رسائل اخوان الصفا.

دوست خوب، من خودم بیشتر به کتاب های انگلیسی رجوع می کنم و همچنین به مکتب کابالا و یا قبالا، اما کتابی موجود است بنام:

- "حروفیه - تحقیق در تاریخ و آراء و عقاید" نوشته: روشن خیاوی، چاپ نخست، نشر آتیه، 1379.

هر چند این کتاب از جنبه ی جامعه شناختی به تفکر و مکتب حروفیه نگریسته است اما می توان از منابع و مأخذ عمده فارسی- عربی-ترکی-انگلیسی آن بهره برد.

فضل اله استرآبادی (نعیمی) وفات 740 مقتول 804، بنیان گزار مکتب حروفیه در ایران بود که متأسفانه به دست پسرِ تیمور کشته شد. در عصر صفویه نیز کشمکش هایی بوجود آمد که موجبِ از بین رفتنِ هر چه بیشترِ این نوع مکاتب و فرقه ها شد. ما هنوز هم شاهد این نوع درگیری ها در ایران هستیم. چنانکه می دانیم چند روز پیش در شهر قم نیز درگیری سختی بین نیروهای انتظامیِ تابع روحانیان و درویشان نعمت الهی رخ داد.

  به هر حال تفکر مکاتب غیر رسمی در قبالای عبریان، فرقه درویشان بکتاشیه و همچنین دین بهایی تا به امروز باقی مانده است.

کتابی در مورد نقطویه:

- اسرار النقطه؛ میرسیدعلی همدانی. ترجمه؛ محمد خواجوی. انتشارات مولی. چاپ نخست تهران 1376.

البته باید گفته شود که کتاب های خود فضل الله استرآبادی که تا به امروز باقی مانده اند باید بهترین مراجع باشند. خود من متأسفانه هنوز آثار او و همچنین کتاب های نامبرده ی زیر را در بازار کتاب تهران پیدا نکرده ام، اگر شما پیدا کردید لطفاً خبر آن را به من هم برسانید:

-          جاویدان کبیر و محبت نامه – ابوالفضل استرآبادی (و کتاب نونامه یا جاویدان نامه)

-          - جام جهان نما – میرغیاث الدین منصور دشتکی

-          - دیوان عمادالدین سید علی نسیمی _ نشر روشن چاپ دوم تهران 1363 ش.

-          - دیوان نعیمی تبریزی و نسیمی شیروانی _ به اهتمام پروفسور رستم علی اف _ انتشارات دنیا تهران. بی تا.

-          - عمادالدین نسیمی و نهضت حروفیه _ تقی خمارلو _ نشر تلاش تبریز 1357 ش.

-          - کتاب متنهای حروفی _ دکتر رضا توفیق

-          - سیر العباد الی المعاد، مثنوی حکیم سنایی عزنوی، به تصحیح محمدتقی مدرس رضوی،

انتشارات دانشگاه تهران، شماره 1226، تهران 1348.

-          مصابح الارواح، تصحیح فروزانفر، انتشارات دانشگاه تهران، شملره 1286، تهران 1349

-          - سیاحت غرب (سرنوشت ارواح پس از مرگ)، حجت الاسلام آقانجفی قوچانی، ویراستار: سید امیر معصومی، چاپ پنجم تهران نشر حدیث بی تاریخ.

اصولاً باید این آثار را بتوان در کتابخانه های عمومی ایران و تهران پیدا کرد، اما من فعلاً در کپنهاگ هستم و در ماه اردیبهشتِ سال دیگر به ایران می آیم تا در نمایشگاه کتاب تهران شرکت کنم و امیدوارم تا آن زمان شما چندی از این کتاب ها را خریده و یا مطالعه کرده باشید :-)

از ملاقات شما در نمایشگاه کتاب تهران خوشحال خواهم شد.

مثالی از اشعار حروفیان:

ظاهر ز وجود کل اشیاء                                                 جز سی و دو نیست زیر و بالا

شد سی و دو نطق ظرف اشیاء                                     هر چیز که هست نهان و پیدا

از سی و دو نیست هیچ بیرون                                       گر دیو ندید هست وارون

 

(مثال دیگر در این زمینه می تواند شعر "آی" از مجموعه ی اشعارم "کدخدا-عشق-بانو" باشد که می توانید در وب سایتم آنرا در بخش کتاب ها بخوانید.)

مثال زیر از شاعر نامدار حروفی (نسیمی) است:

گوهر دریای وحدت آدم است، ای آدمی                  گر چو آدم سر اسماء را بدانی آدمی

زنده ی باقی شو ای سی و دو نطق لایزال،             حاکم نطقی و نطقِ عیسیِ، صاحب دمی

گر ببینی صورت خود را به چشم معرفت،                روشنت گردد که هم جمشید و هم جام جمی

جان اگر خوانم ترا، باشد به این معنی نیکو،            از سر تحقیق میدانم که جان عالمی...

در رخ خوبان چو هست آئینه ی گیتی نما،                 صورت حق را بچشم سر ببین گر محرمی.

با مهر
آرش :
http://www.arashabdi.com/skabelon5khabarhayerooz_action.asp?id=370

 

 


برای عضویت در خبرنامه این وبلاگ نام کاربری خود در سیستم بلاگ اسکای را وارد کنید
نام کاربری
 
تعداد بازدیدکنندگان : 87281


Powered by BlogSky.com

عناوین آخرین یادداشت ها